quinta-feira, 3 de março de 2016

Kokos Financiers med Bringbær, nøtter fri og laktose fri




Financiers er en verdenskjent fransk kake laget med mandel meld og store mengder brunet smør. Likevel er mine kokos financiers fina laget med verken nøtter eller vanlig smør. Jeg har nettopp tilpasset min personlige oppskrift på denne herlig tett kake for å være i stand til å tjene det til min stesønn, som er tungt allergisk mot nøtter. Jeg elsker financier og den tykke tett tekstur av disse bake-pulver-free-og-egg-hvite-bare kake og har gjort det med alle slags nøtter. Hasselnøtter, pistasjenøtter, cashewnøtter og paranøtter er bare noen av dem.





Den Macarons, en annen verdenskjent fransk spesialitet, akkurat som Financiers, kan også gjøres ved å bruke mel i alle slags nøtter og går utmerket godt gjort med noen av de andre nøtter. Og med frø. Perfekt gode Macarons og financiers kan lages ved hjelp av mel oppnådd ved endelig jording frø av alle slag, som du kan se i min deilig Omega frøer macarons med Matcha Jeg laget de ved å jorde en blanding av sesam, gresskar, solsikke og linfrø i en fint mel og brukt det akkurat som jeg ville bruke den vanlige mandel mel. Jeg har lagt noen Matcha, hovedsakelig for farge og fordi oppskriften jeg brukte anbefalte det (du finner lenken til opprinnelige oppskriften jeg brukte her. Resultatet var perfekt og som du kan se på bildene. Tilbake til Financiers, vel, disse kaker kan også lages ved å bruke bakken frø eller, som du kan se i dag, finmalt tørkede usøtet kokos flak.



Jeg har gjort kokos macarons og de er mine all time favoritt macarons, de er så lett, smakfull og synes jeg, best spises uten å fylle (jeg foretrekker macarons uten fylling). Jeg gjorde de også inspirert av min nøtter allergisk stesønn som aldri hadde prøvd en macaron før jeg bestemte meg for å lære macarons uten bruk av nøtter mel. Det kan være noen folk der ute som vil se disse nøtterfri macarons og nøtterfri finans som kulinariske anomalier. På noen måter er de uregelmessigheter, men resultatene av mine kokos macarons er gode, tekstur og utseende er bare identiske med de originale, smaken er til å dø for, og allergiske personer kan bare dykke i, tror jeg de er helt perfekt.

En annen ting å bli vurdert, dersom du ønsker å lære å lage macarons og financiers og ønsker ikke å kaste bort penger på dyre nøttemel, kan du starte med å prøve å mestre dem med kokos i stedet. Når du finner en god oppskrift, bare gå for det og prøve så mange ganger du vil, skyldig fri. Her i Norge de usøtet tørket kokos koster mindre enn 20% av prisen på det samme av mandler, for ikke å nevne den ferdige mandel mel som koster enda mer. Hvis du, som meg, du foretrekker alt organisk, legger det opp litt mer hva som gjør forsøkene med kokos verdt å prøve.




Kokos Financier med bringebær - Nøtterfri og Laktosefri


2,5DL (en kopp) økologisk tørre usøtet kokos flak
2 DL (3/4 kopp) hvetemel (bruk glutenfri mel hvis du foretrekker det)
2 DL (3/4 kopp) melis
150g eggehviter (4 a 5 eggehviter) ved romtemperatur
150g kokossmør
50g ekstra jomfru økologisk kokosolje
Halvvaniljestang (eller 1 ts vaniljepulver eller vaniljekstrakt)
40 50 Ferske Eller frosset bringebær (valgfritt)


Slik gjør du:


Sett kokos smør, kokosolje og utklipp av vaniljestang (ikke vaniljekstrakt, som må legges til senere, eller det vil helt fordampe) i en tung panne og la det putre og koke over lav varme, inntil kokos smør begynner å se ut som en veldig lett karamellisert væske og virkelig aromatisk. Smør prosessen trenger oppmerksomhet fordi det kan gå ganske fort, holde øynene på den. Fjern smøret fra varmen og la den avkjøles.

I en food prosessor (eller en kaffekvern) puls kokos flak for å få en ikke ekstra fin kokos mel. Tilsett sukker og prosessen til du får en fin og homogen blanding. Tilsett hvetemel og puls litt mer å innlemme. Overfør blandingen av mel til en bolle. Når kokos smør er lunken du er klar til å gå. Ved hjelp av en metaltvisp, visp eggehvitene i en stor bolle, slå egg hvite å bryte dem, og visp til de begynner å se skummende. Tilsett blandingen av mel, sakte, i deler. Med visp, bland til alt melet er tatt med for å eggehvitene. Til slutt legger smeltet smør. Hvis du bruker vaniljeekstrakt legge den nå, med smør og bruk en slikkepott eller stor metallskje, bland godt og mykt inntil alt smøret er innlemmet i røren. La røren kjølig i kjøleskap i minst 30 minutter, ideelt sett en time.

Sett ovnen på 175C grader (325F) og la det varme mens røren avkjøles. I mellomtiden forbereder panner, smøring dem godt med kokosolje eller annen type fett du foretrekker. Du kan bruke cupcake, muffins eller Tartelettes panner å bake financiers hvis du, som meg, liker ikke (og ikke alle har) de tradisjonelle financier panner. Scoop en eller to spiseskjeer av røren i forberedt panner og trykk én eller to bringebær på toppen av dem. Ikke fylle panner for mye fordi kaken vil heves.

Sett 24 panner en langpanne og stek financierene i 15-18 minutter


Obs 1. Steketiden avhenger av størrelsen på pannen. Regelmessige cupcake panner ta 15 minutter. Større panner kan ta lengre tid.
Obs 2. Pass på å ikke over steke fordi kakene kan bli tørr.
Obs 3. Ikke la røren hvile i kjøleskapet for lenge, forskjellig fra batter laget med vanlig smør, som er veldig lett å øse enda ekstra kaldt, kaldt kokosolje blir veldig, veldig hardt og kan være svært vanskelig å øse røren i pannene på om det er virkelig vanskelig. Tiden i kjøleskapet bør være akkurat nok til å fullstendig avkjøle røren, slik at det skal øses istedenfor helles i panner.




Jeg brukte kokossmøret vist på bildet, en deilig kremet smør laget av økologisk kokos. Du kan bare bruke kokosolje eller bruke en blanding av kokosolje og fast del av kokosmelk. For å bruke kokosmelk må du først tømme all væsken som skiller fra de faste stoffer, i boksen. Deretter bruker de faste stoffer av kokosmelk med kokosolje, i henhold til oppskriften.




Det er merkelig å snakke om macarons og finansfolk som verdensberømte franske spesialiteter siden det er, over hele verden, mange kaker og kjeks som er laget på samme måte som den franske macaron og financier . Selv om de ender opp som ser annerledes. Det er et faktum at det franske cuisine gikk viral over hele verden, de franske versjonene ble regelen, men det er utrolig versjoner av de to blir laget over hele Midtøsten og Europa, med ikke så kjente navner!


Nenhum comentário:

Postar um comentário

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...